Terug naar Startpagina ]

 

Doelstelling

Op dit ogenblik bestaat er geen elektrisch ECHT alle-terrein voertuig van het type Quad, voor mindermobiele personen. 
Voor de steeds groeiende groep van mindermobielen is een betaalbare, compacte alle-terrein rolwagen van groot maatschappelijk belang. Om ook buiten de kantooruren en zonder afspraak of assistentie, zelfstandig mobiel en dus zelfredzaam te kunnen zijn en een normaal zelfstandig leven te leiden. Zodat ze niet in een "maatschappelijk duur" zorgcentrum hoeven te wonen. En om samen met de “normaal” mobielen actief te kunnen ontspannen met wandelen, fietsen en reizen. 

Het is bedoeling van deze website om producenten ertoe aan te zetten een elektrisch alle-terrein voertuig(ATEV) voor mobiele en mindermobiele personen op de markt te brengen. Hoe meer concurrentie er is, hoe goedkoper voor de eindgebruiker.  Door de doelgroep voor deze elektrische rolwagens substantieel uit te breiden naar "alle mensen die houden van wandelen en fietsen in de pure en ruige natuur, zonder inspanning of zich moe te maken", ontstaat er een nieuw GAT IN DE MARKT !!!. Hou vooral rekening met de snel groeiende groep van 65-plussers en het feit dat mindermobiele mensen zelden alleen reizen en de oorspronkelijke doelgroep verdrievoudigd.

Er is momenteel nog geen Europese wetgeving die het gebruik van elektrische voertuigen regelt in natuurgebieden.  In principe is nog steeds alle gemotoriseerd vervoer verboden.  Maar in sommige landen zoals Groot-Brittannië en Nederland mogen de terreinbeheerders zelf beslissen.  In Vlaanderen zijn rolwagens en dus ook elektrische toegelaten. (Lees meer in wetgeving)

Met deze website willen we de economische en technische haalbaarheid aantonen.
Daartoe hebben we de bestaande technologische ontwikkelingen van nabij bekeken. Dit zowel op het vlak van zeer krachtige, lichte en zuinige motoren alsook de lichtgewicht Lithium polymeer batterijen met hoge energiedichtheid.

Om de economische haalbaarheid te achterhalen hebben we winkelprijzen van de gebruikte onderdelen opgeteld.  Tevens beschouwen we de batterijen als op voorhand aangekochte benzine. Dankzij de duurzaamheid van motor en batterijen laten ze ons toe om voor 0,04€ per kilometer te rijden. Dit is de kostprijs van verbruikte elektriciteit en de batterijen samengeteld.

Als laatste hebben we ook het aantal potentiële klanten ingeschat aan de hand van verschillende bronnen :

  • Nationaal (Belgisch) instituut voor de statistiek(NIS)

  • Toerisme Vlaanderen

  • European Network for Accessible Tourism (ENAT)