Terug naar Startpagina ]

 

Marketing

Reclame

Via“European Network for Accessible Tourism” en   “One-Stop-Shop for Accessible Tourism in Europe” en hun leden. (Deze Europese netwerkorganisaties omvatten verenigingen voor andersvaliden, verenigingen voor senioren, overheidsorganen, reisorganisaties, toeristische diensten, hotelketens en ga zo maar door)

  • Advertenties plaatsen in de ledenbladen van Touring (Touring Explorer), VAB (UIT magazine) en andere reismagazines.
  • Advertenties in bladen van ouderen verenigingen(OKRA) en andersvaliden(KVG en VFG) zieken (CM Ziekenzorg, socialistische mutualiteit))
  • Via de Grote Routepaden verenigingen (deze bestaan in vele landen) en hun communicatie kanalen(websites, nieuwsbrieven, ledenbladen …)
  • Seniorennet.be en gelijkaardige sites in Europa.

Het heeft weinig zin om de honderden organisaties nog veder te gaan opsommen.

Wat we zeker in de reclame moeten vermelden : De gebruiker hoeft zich geen zorgen te maken om zijn weg te vinden. Er bestaan nu ook gespecialiseerde off-road GPS-kaarten met alle fietsroutes, GR routepaden en voetgangerswegels in steden en stadsparken. We kunnen misschien samen met de aanbieders van deze gespecialiseerde kaarten en GPS-toestellen advertenties plaatsen. ( Nationaal Geografisch Instituut, Institut Géographique National(Frankrijk), Garmin, …)

Distributie

VERHUUR

Verhuren aan Belgische verenigingen die op reis gaan in binnen en buitenland met zieken, ouderen en andersvaliden (OKRA, KVG, VFG, mutualiteiten, …).

Beginnen met één centraal gelegen depot in Vlaanderen. Bij huur van meerdere voertuigen brengen we ze ter plaatse. Voor slechts één voertuig moet bijbetaald worden voor transport. Maar het voertuig zal in een monovolume auto of op een aanhangwagentje kunnen.

 

VERKOOP

  • We kunnen verkopen aan vakantiecentra, in binnen en buitenland die eigendom zijn van bovengenoemde verenigingen.
  • Verhuurders van gocarts en fietsen.
  • Reisorganisators van avontuurlijk reizen en natuurtrips.
  • Vakantiecentra en clubs, Europese herstellings -en kuuroorden,
  • Hotelketens. Het moet de standaard uitrusting worden van de betere hotels met sauna, zwembad … en ATEV’s te huur)
  • Particuliere verhuurders van kamers : B&B, Gîtes de France, … in de buurt van ….
  • Lokale toeristische diensten, allen in de buurt van natuurgebieden, stranden, duinen, moeilijk terrein of grote cultuursteden. We zien dat ze nu al fietsen verhuren, dus waarom geen ATEV ?
  • Overheidsinstanties voor natuurbeheer en bescherming.
  • Internetverkoop.

SERVICE en ONDERHOUD

In Antwerpen stad bevindt zich een “Totaalwinkel voor elektrische voertuigen”, EVstart.be. Zij hebben reeds vijf jaar ervaring in verkoop en onderhoud van elektrische voertuigen. Het lijkt mij dan ook aangewezen met hen samen te werken. Het is een win-win situatie. Dan moet er minder geïnvesteerd worden terwijl hun afzetmarkt groter wordt en ze meegenieten van extra promotie en reclame.

Markt

(Bron : Toerisme Vlaanderen )

Europa telt 50 miljoen inwoners met een handicap. Daarvan zijn naar schatting 36 miljoen mensen effectief in staat te reizen.

Studies in binnen -en buitenland leverden enkele opvallende vaststellingen op:

  • Mensen met een handicap besteden minstens evenveel als een ander aan vrije tijd en vakantie.
  • Een belangrijk deel van deze doelgroep is niet gebonden aan de schoolvakanties en verkiest daarom een vakantie in het laagseizoen. Een toegankelijk aanbod verzekert de toeristische sector dus van een meer gelijkmatige spreiding over het hele jaar.
  • Basistoegankelijkheid wordt internationaal steeds meer als een standaard kwaliteitskenmerk beschouwd, net als brandveiligheid of hygiëne.
  • Onze bevolking wordt er trouwens gemiddeld niet jonger op. De zogenaamde vergrijzing van de samenleving maakt dat deze categorie van reizigers op korte termijn nog groter zal worden. De eens zo beruchte baby-boom van na de tweede wereldoorlog wordt namelijk stilaan de opa-boom: tussen 2000 en 2010 komen er in België honderdduizend gepensioneerden bij, in de periode 2010-2030 zelfs achthonderdduizend. (Bron: Belgisch ministerie van Begroting). Eenzelfde tendens is zowel binnen als buiten Europa herkenbaar. Het zou niet correct zijn de oudere bevolking zomaar gelijk te stellen met personen met een handicap, maar beide doelgroepen hebben voordeel bij een ‘comfortabel’, toegankelijk reisaanbod.
  • Een toegankelijke omgeving komt daarbij niet alleen personen met een beperking ten goede. Ook jonge ouders op stap met de kinderwagen, reizigers met bagage, onderhoudspersoneel zullen dit als een extra kwaliteit beschouwen. Het betekent een verhoging van comfort en veiligheid voor iedereen

Van de bovengenoemde doelgroep moet je wel de blinden en slechtzienden aftrekken, zij kunnen niet zelfstandig een voertuig besturen. Maar de aantallen komen overeen met de cijfers van het Nationaal Instituut voor de statistiek. De nog mobiele categorie met beperkte bewegingsvrijheid(beperkt tot huis en tuin voor verdere verplaatsing hebben ze een auto nodig) was in 2007 gestegen tot 4% van de Belgische bevolking (Bron:  N.I.S.).

(Bron : COST "European Cooperation in the field of Scientific and Technical Research"-Transport)

Er is een reeds bestaande, substantiële maar ook toekomstige markt voor spoorwegpersonenvervoer, dat toegankelijkheid biedt aan mindermobiele personen. Inderdaad, de optelsom van mindervaliden en mindermobiele ouderen (100 miljoen) levert ons ongeveer 24% van de totale Europese bevolking; deze procentuele verhouding zal naar verwachting nog toenemen tot 30% ( 130 miljoen) binnen 25 jaar tijd, volgens algemeen aanvaarde en informele onderzoeken.

Ook avontuurlijk en ecologisch  reizen zit in de lift en met de ATEV wordt dit ook bereikbaar voor senioren en andersvaliden.  Deze groep groeit explosief door de verouderende, kapitaalkrachtige West-Europese bevolking.

ENAT : “Accessible Tourism is Big Money

Maar de ATEV is ook nuttig voor ALLE personen die houden van luxe en comfort. Dus voor hen die zich niet fysiek wensen in te spannen en toch een safari of wildlife ervaring willen in Europese natuurgebieden, bossen en bergen.

Of om zonder inspanning door de prachtige oude Europese steden te “kuieren”(6 km/h) en aan sightseeing te doen al “fietsend” (18 km/h).

Ook beheerders van natuurgebieden kunnen de “groene” ATEV als werkpaard gebruiken.

Kostprijs

Hoe meer laptops en GSM’s er wereldwijd verkocht worden hoe sterker de prijs van Lithium batterijen zal dalen. Dat is gelukkig een nog steeds toenemende markt.  Op dit ogenblik is de worst-case consumentenprijs voor Lithium batterijen 1$ voor 3Wh. Aangezien we zo een 10 kWh nodig hebben voor 100 km betekent dit 3300$ of ongeveer 2000€. Deze batterijen gaan  minstens 1000 laadcycli mee.
Dat is dan 2000 + 10 * 0,20(prijs kWh) *1000 = 4.000 € /100.000 km

Dus 4 € per 100 km met de kostprijs van de batterijen inbegrepen. Omgerekend naar benzine tegen kostprijs van 1,3 euro/liter, betekent dit een verbruik van 3 liter per 100 km. Als we de ATEV ook gebruiken als lichte motorfiets (40 km/h) is dit zeker concurrentiëel.

De verkoopprijs van het voertuig zonder batterijen zal ongeveer 8.000 euro bedragen.
Met batterijen zal dit dus 12.000 euro zijn wat concurrentiëel is met de Trax850. Maar ons ATEV voertuig is krachtiger, sneller, grotere wielen, meer vrije grondhoogte .... .  Kortom een ECHTE alle terrein Quad.

€ 4000

   kwaliteitsvolle goed geveerde Quad, uiteraard zonder motor, benzinetank of starter 

€ 1500

   Twee borstelloze inductiemotors 4 kWatt, 25Nm(voor linker en rechter wiel)

€ 500    Motorcontroller
€ 500    Batterijcontroller en laadsysteem
€ 1000    Rollbars (veiligheidskooi), zetel met vierpuntsgordel
€ 500    Elektronische bediening en stuurinrichting
€ 8000    TOTAAL

Maar aanpassingen voor andersvaliden zijn gesubsidieerd voor rechthebbende personen die er één aankopen.

Als je dit toestel een aantal weken per jaar kan verhuren aan 120€ / week of  30€ /dag en 5cent/km (energie en batterijen) dan is de investering snel terugbetaald.

Ter informatie :

Een mountainbike huren bij NMBS kost 30€/dag
Een auto huren voor 1 week kost minimaal 220€/week. (bij AVIS, Europcar, Hertz)

 

De grote vraag is, hoe gaan we de ontwikkeling betalen ?

Daarvoor kan je beroep doen op industriële hogescholen of universiteiten. De te ontwikkelen controllers, embedded software en chassis kunnen deel uitmaken van een master-eindwerk-project. (subsidiëring tot 92,5% via het TETRA Fonds, Bron : IWT)

Optimaal gebruik maken van het Vlaamse BEA (Budget voor Economisch Advies)

En verder kan je raad vragen aan het Vlaams Agentschap Ondernemen (VLAO). Zij kunnen je ook in contact brengen met de juiste mensen op de Vlaamse ministeriële kabinetten en bij de diensten van VITO en IWT.  Ook hebben ze de vinger aan de pols bij onze Vlaamse hoogtechnologische bedrijven.

Met studies en effectieve ontwikkelingen van het VITO en IWT kan je ook heel wat subsidie ontvangen voor investeringen in R&D. Het gaat om een duurzaam(geen fossiele brandstoffen) transportmiddel en Technologische dienstverlening van IWT (DTO waarvoor de steun minimaal 50% bedraagt, mogelijk verhoogt met 10 %). Voor een startende onderneming bedraagt de maximale subsidie 100.000€ (innovatiestudie Type 6) (Bron : IWT)

Het project kan ook voorgelegd worden aan de “Vlaamse minister van Gelijke kansen” die hiervoor subsidies geeft.( http://www.gelijkekansen.be/ambtenaren-en-overheidsinstellingen.html#pilootprojecten )

Ook de  “Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid” : “Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap” kan projecten subsidiëren.

BESLUIT

Het project is niet zo zeer afhankelijk van een “nieuw” product met alle bijhorende risico’s. Het gaat daarentegen wel om een bestaand “vernieuwd” product voor

  • een nieuwe markt(gemotoriseerd, ecologisch fluisterstil vervoer voor fietsroutes, in natuurgebieden, op stranden en in duinen) en daarenboven ook nog eens
  •  totaal nieuwe klanten(mindermobielen) in een bestaande markt (fietsvakanties, hiking en trekking, avontuurlijk reizen en sightseeing in cultuursteden)

Die groep van klanten is een nog steeds aangroeiende markt van kapitaalkrachtige senioren maar ook “mindermobielen” die over de nodige middelen beschikken om te reizen.  Let wel,  we richten ons ook op hen die van luxe en comfort houden en toch op moeilijk bereikbare plaatsen willen genieten van de natuur en de stilte.

Ook de fietsvakanties en avontuurlijk reizen zitten in de lift.  En als dit nu ook zonder zware fysieke inspanning kan, zullen nog meer gegadigden zich aanbieden.

Het is dus meer een businessidee, een nieuw soort toerisme en een grotere doelgroep, dan een businessproduct.

Ook minder mobiele mensen willen nog reizen zonder op te vallen in een “echte” rolstoel, die door de meeste mensen wordt nagestaard.  Een blitse sportieve Quad kan dit negatieve imagoprobleem ombuigen in een te benijden hypermodern en luxueus transportmiddel.

Daarom moeten bestaande voertuigen worden aangepast of beter nog, worden geïnnoveerd en uitgerust voor de nieuwe klantengroep en de nieuwe toeristische doeleinden.

Om die nieuwe klantengroep optimaal te bereiken kunnen we gebruik maken van de zopas opgerichte netwerken zoals “European Network for Accessible Tourism”en “One-Stop-Shop for Accessible Tourism in Europe”.  Maar we kunnen uiteraard ook de ervaren verenigingen voor senioren, zieken en andersvaliden inschakelen voor onze reclame en effectieve verkoop en verhuur.

En last but not least, kunnen we de hele reguliere toeristische sector, waarin ook zeer mobiele maar op luxe gestelde jongeren zitten, warm maken


                            to boldly go where no man has gone before”