Terug naar Startpagina ]

 

Waarom Start to Trek?

to boldly go where no man has gone before”

Probleemstelling

In Europa zijn heel wat prachtige natuurgebieden waar je niet met de auto of bromfiets mag komen, wegens het lawaai en de mogelijke vervuiling.  De enige mogelijkheid om er te komen is te voet of met de mountainbike.  Je moet dus over de nodige fysieke capaciteiten beschikken om de natuurpracht te kunnen bewonderen.

Er bestaan reeds heel wat websites waar je uitgestippelde wandelroutes of mountainbikeroutes kan downloaden. Zo zijn er de schitterende lange afstandsroutes die worden aangeduid als GR “Grote Routepaden” in het frans “Grandes Randonnées” en die door heel Europa lopen.  Deze paden zitten reeds in vele GPS-kaarten van GARMIN en TomTom.  Zou het niet schitterend zijn dat ook oudere, verzwakte(astma, muco, MS …)  of andersvalide personen met een meerdaagse trektocht tot diep in de bossen, duinen en stranden, bergen en ongerepte natuur kunnen doordringen.  Om er de reis van hun leven te beleven. Maar hoe kunnen ze er geraken ? Of beter nog, hoe kunnen ze genieten van de avontuurlijke tocht om het einddoel te bereiken ?

De prachtige Europese culturele steden zoals Parijs, Praag, Rome, Brussel zijn gebouwd op heuvels.  Ze zijn moeilijk met een rolstoel te bezoeken of het is te vermoeiend voor ouderen die slechts beperkte afstanden kunnen afleggen.

Ook in het dagelijks leven kunnen genieten van actieve ontspanning met fiets- en wandeltochten.  Of snel even boodschappen doen is allemaal mogelijk met de ATEV.Onbeperkte mobiliteit voor iedereen en overal !!!

Product

Een elektrisch aangedreven ATV(All-Terrain Vehicle) van het type Quad(4 wielen)of Trike(3 wielen).
Voor andersvalide personen wordt de elektronische besturing aangepast net zoals voor “gewone” elektrische rolstoelwagens.

Eigenschappen van het product

  • Voldoende groot elektrisch vermogen en trekkracht om ook moeilijk terrein en hellingen tot 100 % ( = trappen met een hellingshoek van 45 graden) aan te kunnen. (van 5 tot 10 kW afhankelijk van het gewicht van ons voertuig)

  • Degelijke en comfortabele vering om langdurige ritten aangenaam te laten verlopen.

  • Een comfortabele zetel met armleuningen en vierpuntsgordel voor de veiligheid.

  • Een rollbar voor de veiligheid.

  • Opklapbare kap om te beschermen tegen zon, regen of koude wind. (zoals op kinderwagen of buggy)

  • Maximaal 18 km/h zodat dit “voortbewegingstoestel” wordt beschouwd als rijwiel. Dan is er geen rijbewijs en geen verzekering nodig. Dan mogen we dezelfde wegen en paden gebruiken als voetgangers als we stapvoets rijden.  Rijden we sneller dan stapvoets(6 km/h) dan moeten we de regels voor fietsers in acht nemen. (K.B. 13/02/2007 Voortbewegingstoestellen)

  • De gashendel moet dus twee standen hebben : voetganger 0 tot 6 km/h en fietser: 0 tot 18 km/h. En uiteraard ook een achteruit-stand.  Facultatief : om het marktpotentieel te vergroten kan er nog een derde stand 0 tot 40 km/h worden toegevoegd. Dan doet de ATEV ook dienst als lichte motorfiets en kan hij de auto vervangen voor uitstapjes tot 10 km.

  • Maximum 80 cm breed voor smalle poortjes of smal wandelpad.

  • Een extra korte draaicirkel bij stapvoets rijden voor makkelijk omkeren. Te bekomen dankzij twee elektromotoren afzonderlijk op elk achterwiel.  Om zeer kort te draaien bij quasi stilstand, draaien de achterwielen in tegengestelde richting.(zoals bij de rolstoel "Adventure")

  • Grote autonomie ( batterijen ) om een trip van minimaal 50 km per dag aan te kunnen.

  • Een laag zwaartepunt en zeer goede wegligging zodat de ATV niet kan omkantelen.

  • Voorzien van bagagerekken, voor tent, slaapzak, catering, luxe en comfort of voor meenemen van een gewone(kleine) rolstoel.

  • Elektronische besturing zodat deze ook aanpasbaar is voor mindervalide personen.

  • Volledig oplaadbaar zijn op minder dan 8 h. (belangrijk voor meerdaagse tochten).

  • Minimum 20 cm vrije hoogte boven de grond, en een minimale wieldiameter van 50 cm zodat grote keien, trappen of stoepen geen probleem zijn.

  • Het voertuig moet goedkoop zijn en gemakkelijk te onderhouden.

  • De banden mogen niet plat lopen als ze lek zijn, zodat de rit steeds voltooid  kan worden.

  • Voldoende compact zodat het achteraan in een monovolume auto kan.

 

Voordelen

  • Geen gasuitstoot en dus geen vervuiling. Zeker als we met groene stroom opladen.

  • Goedkoper in verbruik dan rijden met benzinemotoren.

  • Geen rijbewijs, geen verzekering en geen rijtaks.(tot max 18km/h)

  • Geen lawaai zodat je optimaal van de natuur geniet en geen dieren of wandelaars verstoort.

  • Comfortabele verplaatsingen met al de noodzakelijke bagage, catering, luxe en comfort.

  • Toegang tot Europese natuurreservaten.  Overal luierend geraken waar je al wandelend kunt komen.

  • Beperkt op trappen kunnen rijden zodat we aan sightseeing in Europese steden kunnen doen.

  • Vrijwel geen onderhoud dankzij borstelloze inductiemotor.

 

Originaliteit

Pas in januari 2006 is “European Network for Accessible Tourism” met steun van de Europese Commissie opgericht, sindsdien is er een explosieve groei en belangstelling voor “mindermobielen” toerisme. Zo is er de www.toegankelijkreizen.be (in de hele wereld) website van Toerisme Vlaanderen. Specifiek voor Vlaanderen is er de website www.toevla.be van het Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid. Allemaal zeer recente initiatieven die nog worden uitgebouwd. In andere Europese landen schieten de initiatieven als paddestoelen uit de grond dankzij Europese subsidies.